16 Jun 2012

Keikhlasan Perjuangan Anas bin Nadhr r.a


     Anas bin Nadhr merupakan salah seorang sahabat Rasulullah saw. Keikhlasan perjuangan beliau bermula setelah beliau tidak dapat menyertai peperangan Badar. Beliau bersedih hati atas perkara itu dan mengutuk dirinya sendiri dengan berkata, “Badar ialah peperangan pertama dan agung dalam Islam sedangkan engkau tidak dapat menyertai peperangan itu.”



     Setelah itu, beliau menanam azam untuk turut bersama Rasulullah dalam peperangan seterusnya sebagai memenuhi tuntutan semangatnya untuk berjuang demi Islam. Kemudian, setelah tibanya peperangan kedua iaitu perang Uhud, maka dengan penuh rasa semangat yang berkobar-kobar dan dengan sifat kepahlawanan, beliau turut sama menyertai peperangan itu. 

     Sejarah mencatatkan bagaimana kisah yang berlaku dalam perang Uhud itu benar-benar memberikan pengajaran kepada umat Islam akan kepatuhan kepada ketua dalam sesuatu tindakan. Kemenangan yang hampir sahaja diraih umat Islam dalam peperangan tersebut telah direnggut oleh kumpulan musuh kafir quraisy yang sedar akan sikap tidak sabar beberapa ahli pasukan pemanah yang ditempatkan di atas bukit. Arahan Rasulullah saw sebelum berlakunya peperangan itu jelas, “selagi saya tidak beri arahan,kamu semua jangan tinggalkan bukit itu kerana musuh mungkin akan menyerang dari tempat itu”.  Itulah kebijaksanaan dan strategi yang diaturkan oleh Rasulullah saw. Tetapi kerana ada sedikit sifat inginkan harta, maka sebilangan dari mereka yang berada di atas bukit telah turun untuk mendapatkan harta rampasan perang tanpa mempedulikan teriakan ketua pasukan mereka. “ini ialah larangan Rasulullah saw,kamu jangan tinggalkan tempat ini”. Pada masa itulah tentera musuh telah mengambil peluang dengan berpatah balik menuju ke arah tentera Muslimin yang sedang leka itu. Akibatnya, berlakulah kekusutan dan kucar kacir yang akhirnya menyaksikan ramai sahabat yang syahid. 



     Antara yang syahid itulah Anas bin Nadhr. Keberanian beliau yang menyerbu ke arah kumpulan tentera kafir dengan pedang yang terhunus di tangan. Selagi tidak syahid, tidak akan ada jalannya untuk beliau pulang. Maka, setelah beberapa lama bertempur, maka gugurlah Anas bin Nadhr. Syahidnya seorang sahabat yang meninggalkan lebih 80 liang luka pada badannyaakibat terkena pedang dan anak panah. Saudara perempuan beliau sahaja yang dapat mengenalinya melalui hujung jari beliau. Antara kata-kata beliau kepada seorang sahabat yang bernama Sa’ad bin Ma’az sewaktu menuju ke medan Uhud,”wahai Sa’ad, ke mana engkau hendak pergi? Demi Allah,keharuman syurga sedang datang dari arah bukit Uhud.”  Begitulah berakhirnya kisah kehidupan seoarang sahabat Rasulullah yang cintakan syahid di jalan Allah. Syahidnya beliau merupakan kerehatan beliau untuk bertemu Allah dan bersama Rasulullah saw di akhirat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan