25 Januari 2012

Di Saat Menyatakan Kerinduan Padamu Ya Rasulullah


Dari Jabir bin Abdullah bin Amru, " Nabi SAW sering berdiri dekat sebuah pohon kurma. Ketika sebuah tempat duduk disediakan baginya, kami mendengar pohon itu menangis bagaikan unta betina hamil sampai sang nabi jongkok dan memeluk pohon itu.” Hadits shahih riwayat Imam Bukhari vo.II no.41.


Dari oleh Ibnu Umar, " Nabi SAW sering berkutbah sambil berdiri dekat batang pohon kurma. Ketika dia dibuatkan tempat duduk, dia lebih memilih duduk. Pohon kurma itu mulai menangis dan sang nabi menghampirinya, mengelusnya dengan tangannya (agar pohon itu berhenti menangis).” Hadits shahih riwayat Imam Bukhari vo.IV no.783.


Pada suatu hari, sedang Rasulullah berkhutbah, baginda dan para sahabat terdengar satu suara tangisan. Mereka tercari-cari suara tersebut. Setelah diteliti, rupa-rupanya suara itu datang daripada batang tamar yang dijadikan mimbar yang lama. Rasulullah pergi mendapatkannya. Dengan penuh kasih-sayang baginda menepuk-nepuk batang tamar tersebut kemudian bertanya kenapa ia menangis. Batang tamar itu menjawab:


“Aku sungguh sedih mengenangkan nasibku kerana khidmatku tidak diperlukan lagi olehmu ya Rasulullah. Sedangkan aku ingin bersama denganmu sehingga akhir hayatmu.”
 

Rasulullah tersenyum lalu berkata: “Sabarlah wahai batang tamar, walaupun khidmatmu tidak diperlukan lagi kerana keuzuranmu, namun engkau tetap akan bersamaku di syurga kelak.”
 

Selepas mendengar kata-kata Rasulullah itu, batang tamar tersebut berhenti daripada menangis.

Wahai teman,
 
Adakah layak kita menyatakan kerinduan pada Rasulullah jika saat ini, kita masih tidak mampu mengamalkan sunah Baginda?


Adakah layak kita menyatakan kerinduan pada Rasulullah jika hari-hari yang dilalui, terasa berat sekali untuk memulakan bicara dengan ucapan salam serta selawat ke atas Baginda?


Adakah layak kita menyatakan kerinduan pada Rasulullah jika pada hari ini, kita masih mampu ketawa sedangkan Rasulullah sentiasa sahaja menangis, mengenangkan nasib umatnya di akhir zaman?


Saat menyatakan kerinduan pada Baginda, diri ini terasa malu. Malu kepadamu ya Rasulullah. Adakah perasaan rinduku ini sama seperti rindumu padaku? Adakah perasaan cintaku ini menyamai perasaan cinta dan kasihmu padaku? Aku bimbang jika kerinduanku ini bermusim, aku bimbang jika kecintaanku kepadamu tidak sepenuh hatiku. Walaupun diriku ini tidak mampu menandingimu dalam mencintaiku dan umatmu yang lain,namun aku cemburu ya Rasululllah. Aku cemburu pada jiwa yang tenang dan gembira dengan amalan sunnahmu. Aku cemburu pada mereka yang sentiasa membasahkan lidahnya dengan selawat kepadamu. Aku juga cemburu kepada makhluk yang telah mati,tetapi masih mampu menyatakan kerinduannya padamu. 


Saat pohon tamar itu menangis, meratap kerana berpisah denganmu, membuatkan hatiku juga menangis. Saat pohon tamar itu menyatakan kerinduannya padamu, aku juga ingin menyatakan kerinduanku padamu. Dan, disaat Kau menabalkan pohon kurma itu sebagai peneman para wali di syurga Allah, adakah masih ada tempat untuk aku bersamamu di syurga nanti ya Rasulullah? Terasa diri ini amat jauh darimu. Terasa diri ini tidak layak untuk mendapat sebaik tempat bersamamu. Namun, apakah aku harus mengalah? Seperti mana hidupnya cintamu kepada umat, maka selagi itulah sedaya aku untuk terus merindui dan mencintaimu. Moga ada tempat untukku bersamamu di Syurga nanti.


 Aku yang merinduimu Ya Rasulullah, wahai Kekasih Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan