8 Disember 2011

Seputar Pernikahan: Pesanan Buat Muslimah

Firman Allah SWT:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya.” (QS. An Nuur [24] : 31).

Apa yang ingin dikongsikan adalah berkaitan tabarruj dalam pernikahan.

Satu kebimbangan apabila sebilangan mereka yang menjaga adab-adab berpakaian seolah tewas bila menjelangnya hari pernikahan. Jika dulu,sangat tidak suka kepada solekan, malah kadang-kadang alah kepada segala jenis alat solek, namun pada hari pernikahan, keserian wajah asal mereka yang sebelum ini hanya dihiasi dengan cahaya wudhu' seolah-olah telah hilang ditelan kerakusan solekan yang dipakaikan kepadanya.

Diletakkan bulu mata palsu,disapukan bedak sehingga putih,berbeza dengan warna asal kulitnya,tidak cukup dengan itu,mengenakan pula warna merah pada pipi (cat merah).Bibirnya yang merah lebih merah daripada biasa sehingga seolah-olah,jika berada dalam kalangan orang ramai,kemerahan bibirnya yang akan membuatkan setiap mata yang ada di situ memandang kepadanya. Apa mereka tidak yakin dengan kecantikan yang dikurniakan Allah pada diri mereka?Apa cahaya wudhu' itu belum dapat menandingi keserian wajah yang bersolekkan 'tepung' dan 'cat'? Duhai wajah,cukuplah keadaaanmu yang biasa itu,tidak perlu menipu hadirin dan keluarga pasangan yang ingin mengenalmu dengan solekan yang bukan mencantikkan,malah memburukkan lagi wajahmu. Bersederhanalah dalam kamu menghiaskn wajahmu. Tidak bermakna kau tidak boleh menghiaskan dirimu, tetapi biarlah bersederhana dan pada tempatnya kerana Allah juga sukakan kecantikan dan keindahan sebagaimana firman Allah Ta’ala dari surah Al-A’raf ayat 31 yang bermaksud:

Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.

Kemudian, disembur pula dengan wangian yang pekat. Wangian yang pastinya akan menerjah ke rongga hidung hadirin yang datang. Jika dulu memakai wangian hanya untuk mengambil barakah sunnah Rasulullah saw, tetapi pada hari pernikahan, wangian yang dipilih bukan lagi kasturi kijang,bukan lagi malaikat subuh,bukan lagi kasturi putih,tetapi wangian berjenama mahal yang kuat baunya,yang apabila dicalitkan pada badan,pasti akan semerbak baunya hingga ke luar rumah. Bukankah Rasulullah saw telah berpesan, adakah kerana terlupa atau terlalu ghairah untuk mencuba wangian sebegitu sehingga sanggup melupakan sebentar pesan Baginda?

 Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا مِنْ رِيحِهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ

Perempuan mana saja yang memakai wewangian, lalu melewati kaum lelaki agar mereka mendapatkan baunya, maka ia adalah wanita penzina.” (HR. An Nasa’i, Abu Daud, Tirmidzi dan Ahmad. Syaikh Al Albani dalam Shohihul Jami’ no. 323 mengatakan bahwa hadits ini shohih).

Seterusnya, dalam membincangkan tentang jilbab, tidak ada dalil yang membenarkan pengantin membuka sedikit atau meringkan sedikit aurat serta adab berpakaian pada hari pernikahan. Suruhan Allah swt dalam surah Al-Ahzab itu jelas. Allah Ta’ala berfirman:


يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min: "Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya  ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (QS. Al Ahzab [33] : 59)

Namun, mengapa masih ramai muslimah yang menyingkatkan tudungnya pada hari pernikahan? Jika sebelum ini,di medan perjuangan,dialah yang sentiasa ke hadapan membawa agenda dakwah dan tarbiyah.Malah mengajak mad'u untuk sama-sama menjaga aurat,bertudung labuh,memakai stongan(stokin lengan) dan berjubah.
  
Apabila tiba sahaja hari pernikahan, ditinggalkan semua yang pernah dperjuangkannya. Jilbab labuh yang dipakainya dahulu ditukar ganti dengan tudung yang lebih berfesyen,kainnya yang kurang tebal,mencekik pada bahagian leher sehingga menampakkan bentuk leher,labuh sisinya diangkat ke paras bahu,labuhan depannya sekadar cukup-cukup untuk menutupi bahagian dadanya,dan labuhan belakang sekadar singgah pada separuh belakangnya,tidak lagi menutupi belakang dengan sepenuhnya.

Tidak cukup dengan itu,maka disarungkan pula dengan kebaya atau baju pengantin yang lain yang sedikit sebanyak membentuk tubuhnya. Di mana jubah yang selama ini kau sarungkan di badanmu? Di mana pakaianmu yang dulu itu? Tidak sesuaikah dikenakan pada hari pernikahanmu? Bimbang tetamu akan memandangmu dengan pandangan yang jelek? Apa kau tidak bimbangkan pandangan kemurkaan Allah padamu?

Wah,cukup hebat pakaian buat raja sehari. Mungkin ada yang terfikir, hari ini saja untuk berpakaian sebegini,esok lusa pakailah jilbab semula. Hari ni saja bersolek tebal-tebal, tamat majlis nanti cucilah semula muka. Hari ni saja nak pakai kebaya, esok pakailah jubah balik.Tidak sedarkah? Auratmu itu sudah menjadi milik suamimu, hak suamimu, dan auratmu tidak pernah boleh dikongsikan dengan sesiapapun yang bukan mahram walaupun kau tidak bersuami.

Jesteru, mengapa alasan kerana hari pernikahan, kau boleh berpakaian begitu dan begini hingga menggadaikan apa yang sebelum ini kau perjuangkan? Di mana ketegasanmu sebagai pendukung syariat? Di mana nilai kesucianmu sebagai muslimah yang selama ini kau pelihara? Pernikahan bukanlah alasan untuk bertindak sebegitu, malah sepatutnya membuatkan kau lebih menjaga adab dan kesucianmu kerana banyak orang yang memandangmu. Sekurang-kurangnya,pandangan orang kepadamu boleh menjadi satu dakwah kepada mereka supaya sentiasa berpakaian menutup aurat dengan sempurna.

Berpesan pada diri, juga kepada mereka yang akan mendirikan rumah tangga, jadikan hari pernikahanmu itu sebagai permulaan yang baik, untuk membina keluarga dalam kehidupan yang mardhotillah. Buat suami dan bakal suami, peranan anda sangat besar. Bantulah diri dan isterimu dengan mempersiapkan sebanyak mungkin ilmu agama bagi membentuk rumah tangga yang menjaga dan mengamalkan syariat Allah Ta’ala. 

Firman Allah Ta’ala,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (QS. At Tahrim: 6)


2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Syukran katheer.Alhamdulillah,msih ada y sudi mmbntu mmberikn pndgn dan cdgn.InsyaAllah,akn diperbaiki dari masa ke masa....

    BalasPadam