10 Oktober 2011

Ada Allah di Hatimu?

     Hati kecil berbisik.

“Apa perlu untuk aku ceritakan masalah ni pada dia? Dia pun manusia biasa macam aku,tentu dia ada masalahnya sendiri,takkan aku perlu bebankan dengan masalah aku pula?”

“Tak apalah, baik aku simpan saja. Orang lain tak perlu tahu”,sambil tangan membelek-belek buku berkaitan manhaj perjuangan yang baru saja dibelinya petang tadi. Tiba-tiba matanya tertumpu pada satu bahagian helaian muka surat.  Terselit di situ satu nukilan cinta Allah yang bermaksud:

(Nabi Yaakub) menjawab: "Sesungguhnya aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu) dari Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya. (surah Yusuf:86)

     Diteliti ayat itu berkali-kali, tiba-tiba bergenang air matanya. Terasa sejuk bila air mata itu membasahi pipinya. Air mata keinsafan barangkali,dan mungkin itulah juga butir-butir mutiara yang gugur dek kerana terasa kehangatan cinta itu mula menyelam ke dasar hatinya.

“Aku lupa pada apa yang sepatutnya aku tak boleh lupa”.

“Aku lupa bahawa aku ada Allah”.

“Kalau aku mengadu pada manusia,barangkali ada yang sudi mendengar,dan ada juga yang mencari alasan untuk membebaskan diri dari menjadi tempat tadahan masalah aku. Kalau Allah…tentu sekali Allah takkan menolak untuk mendengar rintihan aku…malah Allah suka mendengar permintaan dan rintihan aku,serta sekalian hambanya”, getus hatinya lagi.

     Lantas teringat akan ayat-ayat Allah dari surah al Ghafir,ayat 60 yang bermaksud:

“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.’’

‘’Alhamdulillah…’’

‘’Terima kasih ya Allah. Aku dapat rasakan, hikmah ayat-ayatMu seolah-olah sedang berbicara denganku’’

‘’…walaupun aku sedar, tidak layak atas aku untuk dilayan sebegini’’.

‘’Adakah layak seorang hamba yang sentiasa saja berbuat kesilapan dilayan dengan begitu baik oleh tuannya?’’

Adakah aku masih dapat bekerja dengan majikanku jika setiap hari pasti ada saja kesilapan yang dilakukan semasa melakukan kerja?’’

‘’tentu sekali tidak’’

‘’…tapi Allah?’’

‘’aku hambaNya, Allah tuhan aku…’’

‘’ada masa aku lupa, ada masa aku ingat padaNya, tapi Allah tak pernah lupa pada hambaNya,malah dengan sifat rahman dan rahimNya itulah yang membuatkn hambaNya termasuk aku masih dapat merasai nikmat cinta dan kasih sayang’’

‘’…sungguh benar, Allah itu dekat dengan hambaNya….

Firman Allah swt bermaksud:

Apabila hamba-hambaKu bertanya kepada engkau (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku memperkenankan permohonan orang yang meminta jika dia meminta kepada Aku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan aku serta beriman kepada Aku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran.                        (al Baqarah:186)

     ‘’Apa lagi alasan yang ingin aku berikan untuk sentiasa tunduk dan patuh pada suruhanMu ya Allah? Engkau sentiasa sahaja bersama dengan hambaNya, malah ingatan dan pengetahuanNya terhadap hambaNya tidak pernah luput walau sesaat.’’

     Adakah adil bagi jika aku sebagai hambaNya,hanya meletakkan ingatan pada Allah apabila tiba waktu susah? Apabila diuji dengan sedikit kesakitan, kesusahan, keresahan, dan kegelisahan baruku mula mencari Allah? Di mana Allah waktu aku senang? Di mana Allah waktu aku sihat? Di mana Allah waktu aku gembira? Betapa zalimnya aku pada Allah.

     Dirinya terfikir sejenak, apa kita tidak malu untuk meminta pada Allah dengan berbagai permintaan tatkala kita berada dalam kesempitan, sedangkan Allah hanya meminta satu sahaja dari kita iaitu untuk tunduk dan patuh kepadaNya.

4 ulasan:

  1. salam wbt. ustaz, mohon share post ni...syukran..

    BalasPadam
  2. syukur alhamdulillah...semoga hati kita sentiasa ada DIA...

    BalasPadam
  3. insyaAllah...hati yang hidup itu tndanya adanya cinta Allah

    BalasPadam