15 Jun 2012

Sebaik Peranan dalam Menjaga Rahsia Rumah Tangga


Bismillah wal hamdulillah.

     Terasa kejang jari jemari tatkala sudah lama membeku dan terasa keras papan kekunci yang ditekan-tekan untuk membina bait-bait suara hati dan perkongsian. Mungkin kerana sudah lama tidak melatih jari-jari ini untuk menghayun lembut pada papan kekunci yang memang sedia untuk menyambungkan bahagian-bahagian simbol serta huruf yang ditaip timbul ke paparan skrin.

     Hari-hari yang dilalui, banyak mengajar hamba-Nya untuk terus memahami isi tersurat dan tersirat disebalik setiap apa yang telah diatur. Sememangnya, setiap apa yang ditakdirkan itu, terkadang tidak terduga apatah lagi oleh diri yang serba kekurangan dan banyak kekhilafan. Dalam mengkoreksi diri untuk membina tampungan sebagai penutup lompang,tentu sekali perlu kepada cermin yang mampu menunjukkan segala kelemahan itu.  Dan sebaik cermin itu biarlah seperti cermin istimewa yang mampu membayangkan kelemahan pada diri tetapi menutup kelemahan itu di hadapan orang lain agar tidak ternampak dan tidak terlihat oleh mata-mata yang tentu sekali mempunyai pelbagai tafsiran baik dan buruk.

     Begitulah perumpamaan yang boleh dikaitkan dengan tanggungjawab dalam kehidupan berumah tangga. Tanggungjawab yang menuntut kefahaman dalam diri suami dan juga isteri supaya masing-masing jelas akan peranan dan tugas yang perlu dijaga, ditentukan dan dilaksanakan. Mudah untuk menuntut perlindungan, tetapi bukan mudah untuk menjadi pelindung. Mudah untuk mencari kelemahan, tetapi bukan mudah untuk menjaga kelemahan dan kekurangan itu dari tersebar. Itulah lemahnya manusia, melainkan mereka yang mengerti apa itu yang dikatakan suami itu pakaian bagi isteri dan isteri pakaian bagi suami. Itulah antara amanah dan tanggungjawab besar bagi pasangan suami isteri.

Firman Allah SWT dari surah al-Baqarah, potongan ayat 187 yang bermaksud:

               'Mereka adalah pakaian bagimu dan kamu adalah pakaian bagi mereka'. 

     Itulah gambaran yang menunjukkan betapa pentingnya peranan suami dan isteri untuk menjaga redha Allah dalam kehidupan berumah tangga melalui penjagaan rahsia dan hak masing-masing. Oleh itu, setiap pasangan perlu kepada kefahaman ilmu agama untuk mempersiapkan diri melayari bahtera hidup yang dibina.

     Jangan pula nanti, si suami atau si isteri dengan mudahnya mendedahkan keburukan pasangan masing-masing. Kadang-kadang, si suami mengeluh,
 "peningnya kepala aku,isteri aku buat hal lagi dekat-dekat nak raya ni,macam-macam dimintanya".

 Atau mungkin juga si isteri yang berkata,
 "suami aku bukannya tolong aku pun kat rumah,sibuk dengan kawan-kawan dia saja". 

     Sedar atau tidak,dengan kata-kata keluhan seperti itupun telah membuka aib dan menyebarkan kekurangan diri pasangan masing-masing dan seterusnya, secara tidak langsung pasangan tersebut sedang mempamerkan apa yang berlaku dalam rumah tangga mereka.

     Oleh itu, berusahalah untuk menjaga amanah dan tanggungjawab masing-masing dengan sebaiknya. Berusahalah untuk menjadi sebaik pakaian kepada pasangan masing-masing. Pakaian yang bukan sahaja menutup aurat, malah memberi keselesaan kepada si pemakai. Juga berusahalah untuk menjadi sebaik cermin kepada pasangan, cermin yang bukan sahaja mampu memperlihatkan kelemahan dan kekurangan pasangan, malah cermin ajaib yang bisa menukarkan yang buruk itu kepada yang baik. InsyaAllah........



     Buat jauzati, insyaAllah dirimu adalah sebaik cermin dan pakaian buat diri ini, dan akan ku cuba untuk menjadi lebih baik buat dirimu.... Allahumma baariklanaa ya Allah....



2 ulasan:

  1. =,) insyaAllah..Abg cermin istimewa buat ishah.=) Teladan untuk menjadi lebih baik.. Barakallah fi zauji,barakallah fi baiti..=)

    BalasPadam
  2. Barakallah ya syeikh.. Ana tumpang gembira dgn kebahgiaan enta. InsyaAllah, Allah akan sntiasa beri petunjuk kpd enta dlm melayari bahtera kehidupan :-)

    BalasPadam