4 April 2012

Untaian Cinta Bersendikan Syariat….


Bismillah wal hamdulillah…


Insya-Allah perkongsian kali ini,lebih berkisar tentang perjalanan menuju cinta. Cinta dua insan yang terpahat cinta Allah di hatinya. Perjalanan cinta halal pada yang berhak ke atasnya. Kerana di situlah bermulanya sebuah kehidupan yang baru. Aturan perjalanan hidup yang mungkin tidak banyak berubah,namun perlu kepada pemahaman dan perkongsian. Kehidupan berdua yang perlukan sandaran cinta Allah yang tinggi dalam meraih erti sebenar cinta kepada yang berhak.


Alhamdulillah,saat lafaz yang terucap itu diterima wali dan saksi. Terlihat jelas kegembiraan pada wajah-wajah yang selama ini mengharapkan sinar kehidupan diri ini dalam berumah tangga. Saudara mara serta sahabat-sahabat yang mendengar dengan penuh khusyuk,abah dan papa yang mulanya tunduk dan kebimbangan, jelas terpancar sinar kegembiraan saat diri ini sah menjadi suami kepada seorang isteri. Lafaz yang menerangkan tentang kebersediaan diri menjadi penanggung kepada segala kelemahan isteri jika tidak dibaiki,lafaz yang menjadi saksi kepada diri ini yang wajib menerima satu lagi amanah yang perlu dijaga dan dipelihara selain amanah dan tanggungjawab kepada ‘umi’ dan dua adik perempuan,’kakak’ dan ’adik’. Saat imam membacakan doa, terasa air mata mengalir laju, membasahi pipi dan jubah yang dipakai,terus diangkat tangan dengan lebih tinggi,supaya tidak disedari saudara-mara di sekeliling. Ya Allah, terasa diri tidak layak dilayan sebegini,terasa nikmat yang dipinjamkan ini terlalu besar,dan amanahnya juga terlalu besar. Tiada kata yang mampu diucapkan melainkan rasa syukur yang sebesar-besarnya. Lantas teringat kembali beberapa kisah,dan ujian serta dugaan Allah dalam persiapan diri menuju hari pemulaan cinta ini. Ya, inilah hari pemulaan bagi perjalananku menuju cinta Allah bersama isteri, dan hari pertama menuju kepada cinta yang halal bagi diri.


Masih teringat tatkala kali terakhir menggelarkan diri ini dengan gelaran ‘ana’ dan ‘enti’ kepada isteri. Saat selesai sahaja lafaz ijab dan qabul dan doa dari imam. Ada suara yang sangat dekat berkata, “bawa hadiah ni kepada isteri”. Tanpa banyak bicara, kaki ini terasa ringan melangkah menuju ke tempat muslimat. Saat itu,hati hanya fokus padanya dan mata mencari-cari tempat yang terbaik untuk direbahkan lutut walaupun dalam keadaan yang agak malu. Namun dikuatkan juga kaki melangkah, kerana diri terasa yakin. Inilah kali pertama kaki ini melangkah dengan yakin dan pasti untuk mendapatkan seorang Muslimah yang selama ini terasa diri tidak mampu mengangkat pandangan ketika berselisih dengannya,keras dan tegas ketika berbicara dengannya walaupun berkaitan dengan tanggungjawab dakwah semasa di kampus. Kerana hati itu lebih penting untuk dijaga. Jika hati sudah terpalit denga rasa keindahan yang bukan pada tempatnya, tentu sekali akan mengganggu dan membantutkan pergerakan dalam segala gerak kerja. Dengan suara yang sedikit berbisik kerana malu dengan tetamu dan kenalan semasa pernikahan;

“Bismillahirrahmaanirrahim,ini pemberian ana (mahar) untuk enti”.

Muslimat itu yang mulanya tunduk,mengangkat pandangan. Terasa diri ini dipandang sedalam-dalamnya melalui hati. Inilah kali pertama diri ini merasakan dipandang dengan penuh kasih sayang dari seorang isteri. Pandangan kasih sayang antara suami dan isteri,insya-Allah, akan dipandang dengan kasih sayang Allah.


“Kita solat” kata zaujah.

“ya,insya-Allah.. Kita solat di depan sana”diri ini membalas kata-katanya.


Subhanallah, benarlah suami itu imam kepada isteri. Seperti mana amanah dan tanggungjawab seorang imam dalam memandu solat yang dikerjakan, diri ini terasa seolah-olah amanah dan tanggungjawab pemimpin keluarga itu hidup. Mula menjalar dan menyelinap masuk ke dalam diri dan jiwa. Ya Allah, aku kini suami kepada isteriku,aku ketua kepada keluarga yang aku bina. Aku pemimpin kepada isteriku. Terasa berat amanah itu membahang. Terus ketakutan dan kebimbangan timbul dari dalam diri, mampukah aku menjadi suami yang soleh untuk isteriku? Mampukah aku membantu isteriku menjadi isteri yang solehah? Mampukah aku menjadi imam yang dapat memandu isteriku? Mampukah aku menjadi pemimpin yang baik kepada keluarga yang mula aku bina? Terasa diri ini lemah,dan tiada upaya untuk menjunjung segala titah perintah Allah SWT dalam menjalankan tanggungjawab. Terasa kerdilnya diri. Namun dikuatkan juga hati ini. Aku mesti bersedia, dan berusaha menjadikan yang sebaiknya dalam kehidupan berumah tangga. Letakkan Allah di hadapan, jaga syariat Allah,maka Allah akan menjaga kita, utamakan cinta Allah dan Rasulullah,maka Allah akan titipkan cinta yang tulus antara hamba-Nya,letakkan segala-galanya dalam jagaan Allah,kerana Allahlah sebaik-baik penjaga...


Hari Pertama Menuju Cinta bersama Zaujah, 19 Rabi’ul Akhir 1433Hijrah, 12 Mac 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan